• Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
czwartek, 18 września, 2025
  • Login
Na Licencji
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Na Licencji
Brak wyników
Zobacz wszystkie

Umowy rzetelne, czytelne i zgodne z prawem

21 maja 2014
w Aktualności
Czas czytania:2 mins read
A A

Rzetelne,
czytelne i zgodne z prawem — takie powinny być wszystkie umowy
zawierane przez przedsiębiorców z konsumentami. Tymczasem rzeczywistość
bywa różna, o czym świadczą napływające do UOKiK sygnały z rynku oraz
kolejne postępowania administracyjne wszczynane przez Urząd.
Najczęstszym „grzechem” przedsiębiorców jest stosowanie niejasnych i
nieczytelnych wzorców umów, które skutkują zachwianiem równowagi
kontraktowej stron. Nawet uważny i świadomy konsument staje się bowiem
niepewny swoich praw i obowiązków. Ponadto, stosowanie niezrozumiałych
i niedozwolonych postanowień we wzorcach i regulaminach uderza w
przysługujące im prawo do informacji, warunkującej możliwość podjęcia
świadomej decyzji o wyborze danej oferty. Ma to również negatywny wpływ
na rozwiązywanie potencjalnych sporów powstałych pomiędzy dostawcą
usług a konsumentem.

Jedną z branż, w której dostrzegamy
problem z transparentnością wzorców umów jest rynek telekomunikacyjny.
W myśl zasady — lepiej zapobiegać niż leczyć, na początku 2011 roku
UOKiK opracował wyjaśnienia, które mają pomóc profesjonalistom w
przygotowywaniu wzorców umów. Dokument konsultowany był z izbami
zrzeszającymi przedsiębiorców telekomunikacyjnych, a w pracach nad jego
przygotowaniem uczestniczyli również przedstawiciele Ministerstwa
Infrastruktury oraz Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Nie
ograniczyliśmy się w nich jedynie do diagnozy problemów,
przedstawiliśmy również konkretne rozwiązania.

Rekomendujemy między innymi wpisanie w
umowy wszystkich opłat abonamentowych, które klient będzie musiał
ponieść decydując się na konkretną ofertę. Niewystarczające jest naszym
zdaniem podanie we wzorcu jedynie nazwy pakietu taryfowego i odesłanie
do cennika. Dużym problemem dla konsumentów jest także nieczytelność
umów — mała czcionka, „gwiazdki”, odesłania — na co również zwracamy
uwagę przedsiębiorcom. Ponadto, naszym zdaniem, przed zawarciem umowy
operator powinien poinformować abonenta o tym, że telefon może
automatycznie łączyć się z Internetem oraz o stawkach opłat należnych
za tego rodzaju usługę. Pozwoli to wyeliminować problem z wysokimi
rachunkami, na które narażani się nieświadomi konsumenci. Zwracamy
również uwagę na to, że informacja o danej ofercie musi być
wyczerpująca i spójna. Napływają do nas bowiem sygnały od konsumentów,
wskazujące na rozbieżność pomiędzy ofertą przedstawioną przez
konsultanta podczas rozmowy telefonicznej a rzeczywistym jej brzmieniem.

Nie kończymy na przygotowaniu
rekomendacji. W przyszłym roku planujemy kolejne spotkania z
organizacjami zrzeszającymi dostawców usług telekomunikacyjnych, aby
zweryfikować stopień wdrożenia wytycznych. Z pewnością nie rozwiąże to
wszystkich problemów, ale jest pierwszym krokiem we wprowadzeniu zmian
niezbędnych do zapewnienia konsumentom należytej ochrony.

Źródło: UOKiK

Rzetelne,
czytelne i zgodne z prawem — takie powinny być wszystkie umowy
zawierane przez przedsiębiorców z konsumentami. Tymczasem rzeczywistość
bywa różna, o czym świadczą napływające do UOKiK sygnały z rynku oraz
kolejne postępowania administracyjne wszczynane przez Urząd.
Najczęstszym „grzechem” przedsiębiorców jest stosowanie niejasnych i
nieczytelnych wzorców umów, które skutkują zachwianiem równowagi
kontraktowej stron. Nawet uważny i świadomy konsument staje się bowiem
niepewny swoich praw i obowiązków. Ponadto, stosowanie niezrozumiałych
i niedozwolonych postanowień we wzorcach i regulaminach uderza w
przysługujące im prawo do informacji, warunkującej możliwość podjęcia
świadomej decyzji o wyborze danej oferty. Ma to również negatywny wpływ
na rozwiązywanie potencjalnych sporów powstałych pomiędzy dostawcą
usług a konsumentem.

Jedną z branż, w której dostrzegamy
problem z transparentnością wzorców umów jest rynek telekomunikacyjny.
W myśl zasady — lepiej zapobiegać niż leczyć, na początku 2011 roku
UOKiK opracował wyjaśnienia, które mają pomóc profesjonalistom w
przygotowywaniu wzorców umów. Dokument konsultowany był z izbami
zrzeszającymi przedsiębiorców telekomunikacyjnych, a w pracach nad jego
przygotowaniem uczestniczyli również przedstawiciele Ministerstwa
Infrastruktury oraz Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Nie
ograniczyliśmy się w nich jedynie do diagnozy problemów,
przedstawiliśmy również konkretne rozwiązania.

Rekomendujemy między innymi wpisanie w
umowy wszystkich opłat abonamentowych, które klient będzie musiał
ponieść decydując się na konkretną ofertę. Niewystarczające jest naszym
zdaniem podanie we wzorcu jedynie nazwy pakietu taryfowego i odesłanie
do cennika. Dużym problemem dla konsumentów jest także nieczytelność
umów — mała czcionka, „gwiazdki”, odesłania — na co również zwracamy
uwagę przedsiębiorcom. Ponadto, naszym zdaniem, przed zawarciem umowy
operator powinien poinformować abonenta o tym, że telefon może
automatycznie łączyć się z Internetem oraz o stawkach opłat należnych
za tego rodzaju usługę. Pozwoli to wyeliminować problem z wysokimi
rachunkami, na które narażani się nieświadomi konsumenci. Zwracamy
również uwagę na to, że informacja o danej ofercie musi być
wyczerpująca i spójna. Napływają do nas bowiem sygnały od konsumentów,
wskazujące na rozbieżność pomiędzy ofertą przedstawioną przez
konsultanta podczas rozmowy telefonicznej a rzeczywistym jej brzmieniem.

Nie kończymy na przygotowaniu
rekomendacji. W przyszłym roku planujemy kolejne spotkania z
organizacjami zrzeszającymi dostawców usług telekomunikacyjnych, aby
zweryfikować stopień wdrożenia wytycznych. Z pewnością nie rozwiąże to
wszystkich problemów, ale jest pierwszym krokiem we wprowadzeniu zmian
niezbędnych do zapewnienia konsumentom należytej ochrony.

Źródło: UOKiK

Poprzedni

Warszawskie Targi Książki

Następny

Kids&Shop 2/2014

redakcja_nalicencji

redakcja_nalicencji

Następny
Kids&Shop 2/2014

Kids&Shop 2/2014

Facebook

Produkty

LEGO® Harry Potter™ Gringotts Wizarding Bank™

LEGO® Harry Potter™ Gringotts Wizarding Bank™

8 września 2023
L.O.L.Surprise! Swap! NOWA SERIA JUŻ DOSTĘPNA

L.O.L.Surprise! Swap! NOWA SERIA JUŻ DOSTĘPNA

29 sierpnia 2023
Kylie Jenner zawitała do świata… lalek Bratz!

Kylie Jenner zawitała do świata… lalek Bratz!

25 sierpnia 2023

Aktualności

AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

1 sierpnia 2024
Tylko do 20 grudnia możesz zgłosić swój produkt, usługę lub miejsce w XXII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku

Tylko do 20 grudnia możesz zgłosić swój produkt, usługę lub miejsce w XXII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku

11 grudnia 2023
Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

7 listopada 2023
Powrót Littest Pet Shop

Powrót Littest Pet Shop

30 października 2023
Spin Master nabywa firmę Melissa & Doug

Spin Master nabywa firmę Melissa & Doug

11 października 2023

Archiwa

Kategorie artykułów

  • Aktualności
  • Biznes
  • Produkty

Tagi

Biznes centra handlowe centrum handlowe Deloitte dla dzieci działalność E-commerce ekologiczny figurka firma Gospodarka Gra planszowa Gry planszowe GUS Handel harry potter Inflacja Internet konsument krzysztof poznański Online pandemia polska rada centrów handlowych pracodawca pracownik prezes uokik przedsiębiorca przepisy Psi Patrol pzpn sieci handlowe sklep social media sprzedawca Sprzedaż sprzedaż detaliczna tomasz chróstny transakcja Transport ustawodawca Wiek: 3+ wzrost cen wzrost sprzedaży zabawka Świnka Peppa
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Biznes
  • Produkty
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Na licencji

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes

Na licencji

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .