• Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
czwartek, 18 września, 2025
  • Login
Na Licencji
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Na Licencji
Brak wyników
Zobacz wszystkie

Marketing sensoryczny

21 maja 2014
w Aktualności
Czas czytania:6 mins read
A A

Marketing sensoryczny nabiera coraz większego znaczenia. Umiejętnie dobrane
bodźce dźwiękowe, zapachowe oraz wizualne wpływają na decyzje zakupowe
klientów, poprawiają percepcję i procesy pamięciowe. W konsekwencji konsumenci
łatwiej zapamiętują daną markę i częściej do niej wracają.

 

Badania pokazują, że dwie trzecie decyzji podejmowanych przez konsumentów
ma miejsce w punkcie handlowym lub usługowym. Jednocześnie ponad 50 proc.
konsumentów deklaruje, że są skłonni dłużej zostać w lokalu, którego atmosfera
im odpowiada. To pokazuje, jak duże znaczenie ma marketing sensoryczny, który w
Polsce jest wciąż stosunkowo mało popularny.

Celem działań marketingu sensorycznego jest stworzenie przyjemnej atmosfery
budującej pozytywne skojarzenia z określonym miejscem lub marką. Konsument,
który dobrze się czuje w lokalu, chętniej podejmuje spontaniczne decyzje
zakupowe oraz jest bardziej skłonny do ponownych odwiedzin.

Zgodnie z wynikami badań konsumenckich na temat marketingu sensorycznego,
największą moc oddziaływania na klientów ma muzyka. Utwory odpowiednio dobrane
do charakteru lokalu, typu klientów, a nawet pory roku w znaczący sposób
przekładają się na decyzje klientów. Precyzyjny dobór jest szalenie ważny.Pomocne przy budowaniu atmosfery miejsca
są także zapachy. To kluczowy czynnik, który wpływa na ocenę wrażeń
wyniesionych z danego miejsca. Wystarczy, że przypomnimy sobie, jak pozytywnie
działa na nas zapach ciepłego pieczywa, który niesie się po markecie. Aromat
kojarzy się z czymś przyjemnym, domowym, w związku z czym chętniej odwiedzamy
sklep, który sam wypieka chleb.

Ten mechanizm dotyczy wszystkich pozostałych typów placówek handlowych.
Pomyślmy więc, jak będzie działał zapach piña colady czy
też mojito w salonie, gdzie sprzedawane są oferty wycieczkowe. Wyróżnić możemy
kilka typów aromatów, m.in. zapachy wspierające sprzedaż, harmonizujące,
przedłużające pobyt w lokalu lub też poprawiające koncentrację i samopoczucie
pracowników – stosowane także często w korporacjach.

Marketing sensoryczny jest stosunkowo nowym rozwiązaniem na polskim rynku.
Jednak wielu przedsiębiorców przekonało się już o skuteczności tego narzędzia i
jego popularność szybko rośnie. Handlowcy doceniają generowane przez zapachy wrażenie
dobrego samopoczucia i harmonii. Dzięki nim klienci reagują podświadomie,
subtelnie zmienia się m.in. ich postrzeganie czasu oraz atmosfery miejsca.

 

 

Wpływ marketingu sensorycznego na klienta

• Wpływa na doznania emocjonalne. Odpowiednio wyselekcjonowane rozwiązania
docierają do bodźców sensorycznych i motywują do głębszego myślenia.

• Wspomaga zapamiętywanie miejsc i wydarzeń, co przekłada się na
odtworzenie tej sytuacji w przyszłości i zachęca do ponownych odwiedzin.

• Wpływa pozytywnie na konsumentów i pomaga podczas dokonywania zakupów i
podejmowania decyzji zakupowych.

• Umożliwia wydłużenie wizyty klienta w miejscu sprzedaży w momencie, gdy
dostarczane są mu pozytywnie kojarzące się brzmienia, zapachy oraz wizualizacje.

• Muzyka wzmacnia percepcję i procesy pamięciowe. Dzięki niej goście lepiej
zapamiętują sytuacje towarzyszące określonym dźwiękom.

• Kreuje niepowtarzalny nastrój przy okazji wydarzeń okolicznościowych,
głównie okresów świątecznych i urlopowych.

• Usuwa efekt „ciszy” i daje klientom większe poczucie komfortu.

• Odpręża i relaksuje gości oraz pracowników.

 

 

Korzyści płynące ze współpracy z profesjonalnym
dostawcą marketingu sensorycznego

• Dobrze wyselekcjonowane rozwiązania sensoryczne identyfikują działalność
lokalu oraz wzmacniają i kreują wizerunek marki.

• Przykuwanie uwagi gości repertuarem, zapachem i obrazem, co podnosi
wizerunek marki.

• Możliwość nawiązania podświadomego dialogu między klientem a miejscem
sprzedaży, a co za tym idzie – zwiększa się prawdopodobieństwo ponownych
odwiedzin w lokalu.

• Wydłużenie wizyty konsumentów w lokalu.

• Wpływ na decyzje zakupowe klientów – pozwalamy na podejmowanie
bezkompromisowych decyzji związanych z zakupami określonych produktów.

• Zwiększenie przychodów oraz zysków.

• Pozytywny wpływ na personel lokalu – zarówno pod względem nastroju, jak i
efektywności wykonywanych czynności.

 

 

Dobór muzyki

Oddziaływanie na zmysł słuchu wzmacnia postrzeganie marki i jednocześnie
wpływa na klimat panujący w pomieszczeniach. Niezmiernie ważną rolę odgrywa
dobór odpowiedniej muzyki, a także właściwe ustawienia akustyczne. Wybór muzyki
powinien nie tylko harmonizować się z otoczeniem i kolorystyką lokalu, lecz
także relaksować klientów i wspomagać personel w jego codziennej pracy.
Wszystko powinno być zatem poprzedzone profesjonalnymi testami, które pozwolą
dokonać trafnego doboru repertuaru. Inna muzyka będzie w punkcie zlokalizowanym
w ruchliwym centrum handlowym, a inna w osiedlowej placówce. Chodzi tutaj o
różniące się między sobą profile klientów, a także grupy docelowe i ruch w
obiekcie.

Istotną kwestią jest zapewnienie odpowiedniej akustyki w lokalu. W
niektórych przypadkach warto położyć nacisk na to, aby przy okienku, gdzie
kupowane są produkty, muzyka charakteryzowała się cichą emisją, co sprzyjać
będzie komunikacji pomiędzy kupującym a sprzedającym. Nieco dalej dźwięki
powinny być głośniejsze, aby relaksować osoby stojące w kolejce. Są to tzw.
kurtyny dźwiękowe. Dodatkowym plusem takiego rozwiązania jest komfort osoby
kupującej produkty, których nazw często wstydzi się wymawiać głośno, ponieważ
nie chce, aby jej intymna rozmowa prowadzona ze sprzedawcą była słyszana w
całym lokalu. Badania przeprowadzone w krajach, w których taki marketing
stosuje się już od dawna, pokazują, że klienci chętniej odwiedzają miejsca
cechujące się większą prywatnością podczas składnia zamówień.

Jeśli lokal jest w trakcie budowy, najlepiej od razu zaplanować system
dźwiękowy. Warto w tej kwestii skorzystać z pomocy fachowców, profesjonalnych
firm audiomarketingowych i nagłośnieniowych. Tacy specjaliści doradzą, jak
zmierzyć poziom akustyki w lokalu, i zarazem stworzą dostosowany do panujących
warunków system oraz zminimalizują ryzyko pojawienia się niechcianych efektów.

 

Działanie zapachem

 

Dobry projekt zapachowy również może wpłynąć na kilka istotnych rzeczy. Z
jednej strony utrwala wizerunek marki i umila pobyt konsumenta w obiekcie, z
drugiej zaś maskuje niepożądane zapachy, które często nie są zbyt przyjemne.
Zapach zwiększa komfort psychofizyczny zarówno pracowników, jak i klientów.
Okazuje się, że umiejętnie dobrana mieszanka zapachowa może zniwelować stres
oczekujących w kolejce, zrelaksować i choć na moment pozwala zapomnieć o
problemach związanych z codziennością.

Zapachy to kluczowy czynnik, który wpływa na ocenę wrażeń wyniesionych z
danego miejsca. Aromat przywołuje przyjemne wspomnienia, kreuje miłe
wyobrażenia, to dlatego klienci chętniej odwiedzają lokal, z którym go kojarzą.
Badania amerykańskiego Instytutu Zmysłu Węchu (Sense of Smell Institute)
pokazują, że ludzie lepiej zapamiętują zapach niż obraz. Po roku aromat
pamiętało 65 proc. badanych, podczas gdy zdjęcie zapomniane zostało przez 50
proc. ankietowanych zaledwie po sześciu miesiącach. Wybór zapachu zależy od
efektu, jaki chce się osiągnąć, istnieje bowiem kilka typów aromatów. Do
najpopularniejszych należą zapachy wspierające sprzedaż, harmonizujące,
przedłużające pobyt w lokalu lub też zapachy poprawiające koncentrację i
samopoczucie pracowników. Za pomocą aromatów można przywołać też obraz
konkretnego miejsca.

 

Aleksandra Potrykus, country manager Mood Poland

 

 

Poprzedni

Warszawskie Targi Książki

Następny

Kids&Shop 2/2014

redakcja_nalicencji

redakcja_nalicencji

Następny
Kids&Shop 2/2014

Kids&Shop 2/2014

Facebook

Produkty

LEGO® Harry Potter™ Gringotts Wizarding Bank™

LEGO® Harry Potter™ Gringotts Wizarding Bank™

8 września 2023
L.O.L.Surprise! Swap! NOWA SERIA JUŻ DOSTĘPNA

L.O.L.Surprise! Swap! NOWA SERIA JUŻ DOSTĘPNA

29 sierpnia 2023
Kylie Jenner zawitała do świata… lalek Bratz!

Kylie Jenner zawitała do świata… lalek Bratz!

25 sierpnia 2023

Aktualności

AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

1 sierpnia 2024
Tylko do 20 grudnia możesz zgłosić swój produkt, usługę lub miejsce w XXII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku

Tylko do 20 grudnia możesz zgłosić swój produkt, usługę lub miejsce w XXII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku

11 grudnia 2023
Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

7 listopada 2023
Powrót Littest Pet Shop

Powrót Littest Pet Shop

30 października 2023
Spin Master nabywa firmę Melissa & Doug

Spin Master nabywa firmę Melissa & Doug

11 października 2023

Archiwa

Kategorie artykułów

  • Aktualności
  • Biznes
  • Produkty

Tagi

Biznes centra handlowe centrum handlowe Deloitte dla dzieci działalność E-commerce ekologiczny figurka firma Gospodarka Gra planszowa Gry planszowe GUS Handel harry potter Inflacja Internet konsument krzysztof poznański Online pandemia polska rada centrów handlowych pracodawca pracownik prezes uokik przedsiębiorca przepisy Psi Patrol pzpn sieci handlowe sklep social media sprzedawca Sprzedaż sprzedaż detaliczna tomasz chróstny transakcja Transport ustawodawca Wiek: 3+ wzrost cen wzrost sprzedaży zabawka Świnka Peppa
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Biznes
  • Produkty
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Na licencji

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes

Na licencji

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .