• Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
piątek, 19 września, 2025
  • Login
Na Licencji
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Na Licencji
Brak wyników
Zobacz wszystkie

Czego nie wolno we franczyzie

21 maja 2014
w Aktualności
Czas czytania:2 mins read
A A

Franczyzodawca nie może narzucać swoim partnerom handlowym
sztywnych i minimalnych cen towarów. Taką praktykę stosowała spółka
Sfinks Polska w sieciach restauracji Sphinx. Na przedsiębiorcę została
nałożona kara w wysokości ponad 464 tys. zł

Umowy franczyzowe są jedną z form współpracy pomiędzy przedsiębiorcami.
W zamian za świadczenie finansowe jedna ze stron otrzymuje prawo do
korzystania m.in. z nazwy handlowej drugiej, jej znaku towarowego lub
usługowego, metod prowadzenia działalności gospodarczej czy wiedzy
technicznej. Franczyzodawca może udzielać swojemu kontrahentowi
instrukcji działania, jednak franczyzobiorcy działają na własny rachunek
i ryzyko. Oznacza to, że zabronione jest narzucanie im sztywnych lub
minimalnych cen odsprzedaży produktów, podobnie jak w przypadku innych
wertykalnych porozumień pomiędzy podmiotami gospodarczymi. Takie
praktyki uznawane są za jedne z najcięższych naruszeń prawa konkurencji.
Negatywne konsekwencje niedozwolonych porozumień zawieranych przez
przedsiębiorców mają wpływ na zachowania konkurentów oraz sytuację
konsumentów – przede wszystkim na utratę dostępu do ofert zróżnicowanych
pod względem cen.

W grudniu 2012 r. Prezes UOKiK wszczęła postępowanie, w którym
przeanalizowane zostały umowy stosowane przez spółkę Sfinks Polska oraz
zasady, na podstawie których działa zarządzana przez nią sieć
restauracji Sphinx. Pod tą marką działa 91 placówek, z czego 46 to
restauracje franczyzowe, prowadzone przez niezależnych przedsiębiorców.
Przeprowadzone postępowanie wykazało, że spółka zobowiązuje franczyzobiorców do stosowania sztywnych cen sprzedaży produktów w sieci restauracji Sphinx. Nie
mogą oni również stosować akcji promocyjnych bez uprzedniej zgody
Sfinks Polska. Porozumienie trwa nieprzerwanie od 2000 r. W tym czasie
przedsiębiorcy nie mogli stosować innych cen niż ustalone ze spółką
Sfinks Polska. Za złamanie zasad porozumienia groziły kary umowne, a
nawet możliwość rozwiązania umowy.

Skutki porozumienia są odczuwalne również przez konsumentów, którym
ograniczono możliwość zakupu w restauracjach sieci Sphinx po cenach
niższych niż odgórnie narzucone.

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencje grozi kara
finansowa w maksymalnej wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w
roku poprzedzającym wydanie decyzji. Za zawarcie porozumienia
ograniczającego konkurencję na spółkę Sfinks Polska została nałożona kara finansowa w wysokości 464 228,92 zł.
Prezes Urzędu nakazała również zaprzestania stosowania niedozwolonej
praktyki. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej możliwość
odwołania do sądu.

Decyzja UOKiK dotycząca ustalania cen w umowach franczyzowych
jest jedną z niewielu wydanych dotychczas przez europejskie organy
antymonopolowe
. Warto jednak podkreślić, że nie oznacza ona
zakwestionowania takiej formy współpracy pomiędzy przedsiębiorcami,
która  jest dozwolona, jednak zgodnie z prawem antymonopolowym podmioty
gospodarcze prowadzące działalność na własny rachunek powinny mieć
swobodę w samodzielnym kształtowaniu polityki cenowej. Dlatego też
franczyzodawcy nie mogą ustalać stawek minimalnych i sztywnych, jakie
mogą stosować ich partnerzy handlowi. Zgodne z prawem jest natomiast
rekomendowanie określonych  cen, pod warunkiem, że nie są one wiążące
dla franczyzobiorcy. Dozwolone jest również ustalenie maksymalnych
stawek, o ile sprzedawca może bez konsekwencji  oferować konsumentom
tańsze produkty lub usługi.

Źródło:UOKiK

Poprzedni

Warszawskie Targi Książki

Następny

Kids&Shop 2/2014

redakcja_nalicencji

redakcja_nalicencji

Następny
Kids&Shop 2/2014

Kids&Shop 2/2014

Facebook

Produkty

LEGO® Harry Potter™ Gringotts Wizarding Bank™

LEGO® Harry Potter™ Gringotts Wizarding Bank™

8 września 2023
L.O.L.Surprise! Swap! NOWA SERIA JUŻ DOSTĘPNA

L.O.L.Surprise! Swap! NOWA SERIA JUŻ DOSTĘPNA

29 sierpnia 2023
Kylie Jenner zawitała do świata… lalek Bratz!

Kylie Jenner zawitała do świata… lalek Bratz!

25 sierpnia 2023

Aktualności

AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

1 sierpnia 2024
Tylko do 20 grudnia możesz zgłosić swój produkt, usługę lub miejsce w XXII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku

Tylko do 20 grudnia możesz zgłosić swój produkt, usługę lub miejsce w XXII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku

11 grudnia 2023
Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

7 listopada 2023
Powrót Littest Pet Shop

Powrót Littest Pet Shop

30 października 2023
Spin Master nabywa firmę Melissa & Doug

Spin Master nabywa firmę Melissa & Doug

11 października 2023

Archiwa

Kategorie artykułów

  • Aktualności
  • Biznes
  • Produkty

Tagi

Biznes centra handlowe centrum handlowe Deloitte dla dzieci działalność E-commerce ekologiczny figurka firma Gospodarka Gra planszowa Gry planszowe GUS Handel harry potter Inflacja Internet konsument krzysztof poznański Online pandemia polska rada centrów handlowych pracodawca pracownik prezes uokik przedsiębiorca przepisy Psi Patrol pzpn sieci handlowe sklep social media sprzedawca Sprzedaż sprzedaż detaliczna tomasz chróstny transakcja Transport ustawodawca Wiek: 3+ wzrost cen wzrost sprzedaży zabawka Świnka Peppa
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Biznes
  • Produkty
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Na licencji

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes

Na licencji

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .