Ponad połowa internautów zadeklarowała kontakt z jakąkolwiek reklamą opartą na motywie Gwiezdnych Wojen. To całkiem niezły wynik zważywszy, że niektóre marki jedynie pośrednio nawiązywały do klimatu kultowej sagi. Komunikacja real time marketing szczególnie opłaciła się tym, którzy w pomysłowy i humorystyczny sposób wprowadzili swój produkt w świat mieczy świetlnych oraz Mocy.
Umiejętne wykorzystanie Gwiezdnych Wojen w grafikach produktowych najlepiej zaangażowało użytkowników Facebooka
Moderatorzy polskich profili markowych, jak można się było spodziewać, postawili na szeroko pojętą komunikację opartą na mechanice call to action. Na fanpage’ach widoczne były konkursy, przypomnienia o zbliżającej się premierze a także pytania skierowane do fanów. Niektórzy publikowali krótkie filmiki (także interaktywne) oraz gwiezdne grafiki. Wśród postów opublikowanych 18 grudnia, pod względem zaangażowania szczególnie wyróżniały się grafiki produktowe wykorzystujące motyw Gwiezdnych Wojen wraz z odpowiednio zmodyfikowanym hasłem. Umiejętne dostosowanie produktu do sagi wraz ze zmodyfikowanym hasłem spodobało się fanom.
Producenci elektroniki wygrali wojnę o uwagę widzów w social media
Spośród filmów opublikowanych na oficjalnych kanałach marek na YouTube, triumf odnotowali producenci elektroniki. Reklamy produktów LG oraz HP odnotowały największą liczbę wyświetleń.
Google podpowiada: Lego Star Wars oraz Star Wars Battlefront
Star Wars Battlefront oraz Lego Star Wars to jedne z najczęściej wyszukiwanych fraz w kontekście Gwiezdnych Wojen. Premiera gry Star Wars Battlefront (Electronic Arts) miała miejsce w listopadzie, stąd też jej popularność w Google tak bardzo wzrosła. Dla graczy niezmiernie ważny jest także content video, o czym doskonale wiedzą vlogerzy gamingowi. Warto zaznaczyć, że Electronic Arts świetnie poradziło sobie na swoim kanale, publikując zwiastuny i filmy o nadchodzącym tytule – zwiastun premierowy odnotował ponad milion wyświetleń.
Kolejną, często poszukiwaną marką w Google było Lego. Zestawy klocków to atrakcyjna nagroda dla rodziców a konkurs z możliwością ich wygrania potrafi wywołać naprawdę duże zaangażowanie w social media. Oprócz tematyki konkursowej, marka Lego widoczna była także dyskusjach o wspomnieniach z dzieciństwa – niektórzy internauci wspominali czasy swojej młodości, kiedy to właśnie mieli do czynienia z marką.
Czy było warto?
Ponad połowa internautów (57%) zadeklarowała kontakt z jakąkolwiek reklamą opartą na motywie Gwiezdnych Wojen, podczas gdy jedynie 12% nie miało styczności z takim przekazem. Dosyć dużą grupę stanowią osoby, które nie pamiętały, czy widziały/słyszały tego typu treści reklamowe (30%). Wysoki odsetek niezdecydowanych może wynikać z tego, że niektóre marki jedynie w sposób pośredni nawiązywały do gwiezdnej sagi. Za przykład może tutaj posłużyć popularny Wargorr z kampanii Wedla, który jednym do złudzenia przypomina Lorda Vadera, u innych zaś nie wywołuje tego typu skojarzeń. Biorąc pod uwagę te okoliczności, poziom deklaracji kontaktu z przekazem reklamowym opartym na Gwiezdnych Wojnach jest dosyć wysoki.
Premiera kolejnej części Gwiezdnych Wojen zapewne przyniesie nam kolejny wysyp reklam i treści związanych z kultową sagą. Telewizory, radio czy social media ponownie przyjmą świetlne barwy i dźwięki. Kluczem do zaangażowania oraz zapamiętania marki w gwiezdnej odsłonie będzie nie tylko częstotliwość oraz wielotorowość przekazu, ale także pomysłowe, umiejętne a może i humorystyczne wprowadzenie produktu w świat filmu.