Matras SA, operator ponad 170 księgarni zlokalizowanych w całej Polsce, pozyskał nowego udziałowca. W ostatnich dniach nastąpiło podpisanie umowy nabycia mniejszościowego pakietu akcji pomiędzy dotychczasowymi akcjonariuszami, a spółką celową powiązaną z firmą Traffic Club.
Finalizacja transakcji zakupu 100 procent akcji nastąpi po otrzymaniu zgody prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zgodnie z zapowiedziami władz spółki i oczekiwaniami rynku, Matras SA wkrótce zmieni właściciela. Druga co do wielkości sprzedaży książek sieć detaliczna, zostanie przejęta przez spółkę celową Nowe Powierzchnie SA – firmę powiązaną z Jerzym Kowalewskim, właścicielem księgarni działających od 10 lat pod marką Traffic Club.
Wraz z umową nabycia mniejszościowego pakietu akcji nastąpiło podpisanie umowy przyrzeczenia sprzedaży pozostałej ich części. Warunkiem nabycia dalszych 51 procent akcji jest uzyskanie zgody prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W 2013 r. przychody Matrasa przekroczyły 220 milionów złotych i były o ponad 40 milionów złotych wyższe niż w 2012 roku. Spółka osiągnęła też zysk netto w wysokości 2 mln zł przy EBITDA na poziomie 8 mln zł. Plan zarządu spółki zakłada na 2014 rok wzrost EBIDA do poziomu 10-11 mln zł. W ubiegłym roku Matras zwiększył sieć księgarń o 15 lokalizacji. Około 8 procent przychodów pochodzi ze sprzedaży online, która tylko w ubiegłym roku wzrosła aż o 400 procent.