Lewandowski, Błaszczykowski czy Szczęsny to nazwiska, który zna każdy miłośnik piłki nożnej, nawet ten najmniejszy. Grono fanów stale się powiększa, a tym samym powiększa się grupa klientów, która jest gotowa zapłacić więcej za gry i zabawki z wizerunkami swoich idoli. O atrakcyjności licencji Polskiego Związku Piłki Nożnej rozmawiamy z Karolem Tatarem, z działu sponsoringu i marketingu PZPN.
Piłka w grze, a nasza reprezentacja zaczyna odnosić sukcesy. Jaki kalendarz spotkań naszych Orłów przed nami do 2022 roku?
Cieszy nas dobra gra reprezentacji, jej październikowe mecze dostarczyły wielu sportowych emocji. Hat trick Kamila Grosickiego, skuteczność Lewandowskiego, mądra gra w defensywie oraz dobry występ młodych zawodników pozostają w pamięci sympatyków drużyny narodowej. Polacy nie dali szans Finlandii, pokonując ją 5:1, zremisowali z silnymi Włochami oraz wygrali 3:0 z Bośnią i Hercegowiną, dominując od początku spotkania. Na szczęście dla piłkarskich fanów na kolejne mecze naszej kadry przyjdzie nam poczekać wyjątkowo niedługo. Już 11 listopada biało-czerwoni podejmą towarzysko Ukrainę, cztery dni później zagrają z Włochami, a kończąc zmagania w 2020 roku – przeciwstawią się reprezentacji Holandii. To wszystko i tak tylko zapowiedź zmagań w ramach przyszłorocznego turnieju UEFA EURO 2020 (rozgrywanego w czerwcu i lipcu 2021 roku) oraz eliminacji do mistrzostw świata w Katarze, które odbędą się pod koniec 2022 roku. Piłkarskich emocji na pewno nie zabraknie w najbliższym czasie – łącznie we wszystkich rozgrywkach do końca 2022 roku reprezentacja zagra minimum 21 meczów!
Czy mecze polskiej interesują polskich widzów? Jaka jest oglądalność takich transmisji?
Mecze eliminacyjne do mistrzostw świata w 2018 roku średnio w telewizji oglądało 7,4 miliona widzów, a eliminacje do UEFA EURO 2020 średnio 5,4 miliona.
Oprócz widowni przed telewizorami mamy wspaniałą publiczność na stadionach, które przed pandemią wypełniały się praktycznie do ostatniego miejsca (eliminacje do mistrzostw świata w 2018 roku – średnio 54 646 widzów na meczach, w przypadku eliminacji do mistrzostw Europy 2020 – średnio 54 506 kibiców).
Czy reprezentacja buduje społeczność fanów np. wykorzystując modne kanały social media?
Obserwujemy stały trend związany ze wzrostem zainteresowania piłką i reprezentacją wśród naszych fanów. Dzieje się to m.in. poprzez treści, które prezentujemy na naszych kanałach social mediach i stronie LaczyNasPilka.pl. Ponad milion obserwujących na kanale Facebook, prawie 700 tysięcy subskrybentów na YouTube oraz 600 tysięcy widzów na Instagramie ma dostęp do angażujących treści – tylko u nas kibice mogą znaleźć unikatowe reportaże, wywiady i materiały zza kulis reprezentacji. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy również interakcję ze środowiskiem esportowym tworząc projekt PZPN eFutbol, co zaowocowało powołaniem dwóch reprezentacji Polski w gry komputerowe (z serii FIFA oraz eFootball PES) oraz rozpoczęliśmy działalność na TikToku (obecnie prawie 200 tysięcy obserwujących). Warto też wspomnieć o Bibliotece Piłkarstwa Polskiego (LaczyNasPilka.pl/biblioteka), czyli platformie multimedialnej, która dziś gromadzi ponad 600, bogato opisanych pod kątem statystycznym i kronikarskim, meczów piłkarskich. Ze wszystkich tych kanałów możemy korzystać promując nasze produkty licencyjne, tym samym docieramy do konkretnej, bardzo zaangażowanej, grupy odbiorców.
PZPN jako licencja. W jaki sposób PZPN może zaistnieć na produktach?
Tworząc swoje produkty, licencjobiorcy mogą korzystać z wizerunków reprezentantów i reprezentantek Polski w piłce nożnej. Do tego na produktach można umieszczać wizerunek maskotki reprezentacji – Orła Bielika oraz rozpoznawalne znaki towarowe, w tym logo reprezentacji Polski i hasło Łączy nas piłka. Wszystkie produkty licencyjne oznaczone są znakiem z podpisem Oficjalny Produkt Licencyjny PZPN. Asortyment z taką notą to gwarancja jakości oraz pewność, że powstały zgodnie z naszymi standardami. Trzystopniowa akceptacja produktów sprawia, że nasze produkty są sprawdzane pod wieloma względami: wizualnymi, użytkowymi oraz merytorycznymi.
Licencjobiorcy PZPN tworząc produkty licencyjne podkreślają walory związane z wykorzystaniem piłki nożnej, charakteryzującej się wyjątkowymi wartościami, ideą rywalizacji, zdrowym trybem życia oraz zasadami fair play. Co więcej, znacząca medialność, rozpoznawalność oraz zaufanie do reprezentacji i jej zawodników to sposób na dotarcie do nowej grupy odbiorców.
Jakie jest portfolio produktów na licencji PZNP?
Asortyment, który tworzymy razem z naszymi licencjobiorcami przekroczył już liczbę 500 produktów. W naszym portfolio jest min: odzież, w tym oficjalne koszulki reprezentacji; gadżety kibica; akcesoria samochodowe; artykuły i przybory szkolne; artykuły domowe, w tym kubki, bidony i pojemniki; artykuły spożywcze takie jak: woda mineralna, lody, słodycze; tekstylia tj. koce, poduszki, zestawy pościeli; gry planszowe i karciane, kalendarze, zestawy telefonicznych etui i kart kolekcjonerskich oraz wiele więcej. Cały czas staramy się poszerzać ten zbiór, szukając nowych partnerów i rozwiązań, które będziemy mogli zaproponować naszym kibicom, którzy chcą być jeszcze bliżej naszej reprezentacji.
Czy najmłodsi chętnie sięgają po produkty na licencji PZPN?
To głównie dla nich tworzymy nasze produkty. Gry, zabawki, figurki czy karty kolekcjonerskie to asortyment, obok którego młody fan nie przechodzi obojętnie.
Czy moda na piłkę jest sezonowa, czy są to produkty, które można sprzedawać cały rok?
Największe zainteresowanie jest na pewno przy okazji meczów i dużych turniejów, na których występuje reprezentacja – taki już za chwilę, w czerwcu i lipcu 2021 roku zagramy na UEFA Euro 2020. Większość produktów można sprzedawać cały rok, oczywiście produkty spożywcze, takie jak woda mineralna czy lody kibica najlepiej sprzedają się w sezonach letnich.
Czy produkty na licencji PZPN są popularne wśród chłopców, czy także dziewczynki interesują się piłką nożną?
Piłka nożna dziś to sport nr 1 Polaków, ogólnie 48% dzieci w Polsce uprawia tę dyscyplinę, a 70% Polaków deklaruje, że to główna dziedzina sportu, którą się interesuje. Co bardzo cieszy, piłka nożna to sport nie tylko dla chłopców, identyfikujemy trend związany z tym, że kobieca odsłona tej gry zyskuje coraz większe zainteresowanie, 63% Polek deklaruje, że lubi i ogląda ten sport. Dziewczynki garną się do piłki, mają coraz lepsze warunki do tego, aby uprawiać tę dyscyplinę. Wyrazem tego jest profesjonalizacja klubów oraz rozgrywek piłkarskich, np. od tego roku na antenach Telewizji Polskiej możemy oglądać na żywo rozgrywki Ekstraligi Kobiet. W reprezentacji Polski kobiet grają naprawdę utalentowane piłkarki, część z nich gra już w zagranicznych klubach, a Ewa Pajor i Katarzyna Kiedrzynek grają w niemieckim VfL Wolfsburg, a Paulina Dudek jest obrończynią francuskiego PSG.
Reprezentacja Polski to m.in. nazwiska, które są rozpoznawalne na całym świecie. Tytuł dla Roberta Lewandowskiego UEFA Best Player in Europe 2020 to potwierdza.
Czy takie wiadomości podbijają popularność i odsprzedaż produktów na licencji PZPN?
Zdecydowanie tak. Kibice reprezentacji śledzą również zmagania naszych zawodników na arenach europejskich, a Polacy występujący w zagranicznych klubach są liderami swoich zespołów, wygrywają europejskie puchary oraz krajowe ligi. To ma duży wpływ na zainteresowanie naszą licencją wśród licencjobiorców oraz na wyniki sprzedażowe. Robert Lewandowski w 2020 roku zdobył aż pięć trofeów zgarniając to najważniejsze za wygranie Ligi Mistrzów UEFA. Wojciech Szczęsny sięgnął po kolejny tytuł mistrzowski we Włoszech, Piotr Zieliński dyryguje drugą linią SSC Napoli, Mateusz Klich przebojem ujął serca kibiców i ekspertów Premier League notując dobre występy w Leeds United, a Jan Bednarek na stałe zadomowił się w pierwszej jedenastce Southampton FC.
Zapytania odnośnie współpracy w ramach programu licencyjnego PZPN można kierować na adres: marketing@pzpn.pl.