Wartość globalnego rynku sprzedaży zabawek szacuje się na 90 mld USD.
Rodzima branża wyceniana jest na ok. 2 mld PLN, ale jak wynika z raportu
Grupy Unity – „Zakup zabawek przez Internet”, wszystkie współczynniki
wzrostu sprzedaży retail zachęcają do inwestowania w tę gałąź.
Patrząc na polski rynek zabawkowy
przez pryzmat krajów zachodnich wydaje się on być dość płytki, słabo
rozwinięty, ale… jednocześnie obiecujący. Jego silną stroną jest oferta
polskich i zagranicznych firm, dostępność znanych światowych marek, ale
też różnorodność kategorii. Słabą – średnia wartość przeznaczana na
zakup zabawek, która jest około trzykrotnie niższa niż zachodnich
sąsiadów – ocenia Radosław Hec, sales manager w TM Toys.
Badanie przeprowadzone wśród 894 respondentów w formie anonimowej
ankiety internetowej, wskazuje więcej obszarów, nad którymi sprzedawcy
powinni nieustannie pracować, aby wykorzystać potencjał kanału online.
Spośród najczęściej pojawiających się odpowiedzi na
pytanie „Jaki powinien być sklep żeby chciało się w nim kupować”,
ankietowani wskazywali argument atrakcyjnej ceny. Aż pięć z otrzymanych
odpowiedzi, nie wymaga żadnych lub angażuje niewielkie nakłady finansowe
sklepów (kategorie zostały podkreślone na wykresie na kolor czerwony).
Okazuje się, że dla konsumentów równie ważne są takie funkcje, jak
intuicyjna nawigacja, możliwość wyboru formy płatności, brak
konieczności zakładania konta, łatwość uzyskania ważnych dla użytkownika
informacji czy opinie innych użytkowników.
–
Z badania jasno wynika, że
przemyślenie strategii pod kątem rozumienia klienta i wymaganych
funkcjonalności, powinno być to kluczowym punktem przy planowaniu wejścia w
ten kanał sprzedaży – podkreśla Agnieszka Kasperska, account manager w Grupie Unity i autorka raportu.
Według ekspertów, sytuacja w branży zmienia się dynamicznie. Do gry o
najmłodszych klientów przystępują też wersje online największych sieci
spożywczych, które oferują już nie tylko kaszki czy pieluchy, ale coraz
śmielej właśnie zabawki.
–
Jako klientka, z miesiąca na miesiąc
obserwuję, jak zwiększa się nie tylko liczba referencji, ale też
podejście do zakupów. Gama produktów wychodzi poza tzw. kategorię basic.
Wprowadzane są kolekcje skierowane do wąskiej grupy amatorów danego
bohatera, bajki, etc. – podsumowuje Justyna Torres, e-commerce project manager Toys „R” Us Poland.
Badanie „Zakup zabawek przez internet” zostało przygotowane przez Grupę
Unity w listopadzie 2013 roku, w celu zdiagnozowania oczekiwań osób
kupujących zabawki online i zbadać strategie sprzedaży w sektorze.