• Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
wtorek, 1 lipca, 2025
  • Login
Na Licencji
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Na Licencji
Brak wyników
Zobacz wszystkie

Gwiazdkowe marzenia dawniej i dziś – SMYK prezentuje wyniki badania podobieństw i różnic w przeżywaniu świąt przez rodziców i ich dzieci

23 listopada 2015
w Aktualności
Czas czytania:5 mins read
A A

SMYK, największa w Polsce sieć sklepów dla dzieci, w których spełniają się dziecięce marzenia kolejnych pokoleń Polaków, zachęca do rozpoczęcia sezonu świątecznego od przywołania wspomnień.
W zleconym przez firmę badaniu porównane zostały towarzyszące świętom emocje i marzenia dzieci oraz ich rodziców z czasów dzieciństwa.

 

Badanie „Dziecko jest w każdym z nas. Prezenty, zwyczaje gwiazdkowe i marzenia dzieci dziś oraz ich rodziców w przeszłości”* zostało zrealizowane na zlecenie SMYKA przez TNS Polska na reprezentatywnej próbie polskich rodziców mających dzieci w wieku 3-14 lat.

 

– Na przeprowadzenie badania wśród rodziców tuż przed sezonem świątecznym zdecydowaliśmy się już po raz kolejny – mówi Magdalena Dąbska, Dyrektor Marketingu i PR sieci sklepów SMYK. Tym razem podjęliśmy jednak próbę zbudowania swego rodzaju mostu między pokoleniami, pytając o świąteczne marzenia, zwyczaje panujące w domach oraz preferencje prezentowe zarówno
w odniesieniu do dzieci, jak i samych rodziców. Ciekawi byliśmy, na ile są one zbieżne, na ile różne i czy rodzice podejmując decyzje zakupowe dziś kierują się emocjami zapamiętanymi z przeszłości. Wyniki z jednej strony potwierdziły nasze oczekiwania, z drugiej natomiast – zaskoczyły. Mamy nadzieję, że skłoni to do przemyśleń całe rodziny i pomoże im w jeszcze pełniejszym wspólnym przeżywaniu magicznego czasu Świąt Bożego Narodzenia.

 

Hurra! Święta tuż, tuż

 

Mimo, że przed Świętami dość powszechne jest narzekanie na poprzedzającą je gonitwę, to tylko 27% rodziców przyznaje, że tego etapu faktycznie nie lubi. Zdecydowana większość (70%) twierdzi, że przyjemność sprawia im zarówno celebrowanie Świąt, jak i sama przedświąteczna „gorączka”, choć równocześnie przyznają, że w dzieciństwie oczekiwanie było dla nich znacznie bardziej emocjonujące (88%). Ich zdaniem niewiele się w tej kwestii zmieniło: dzieci
i dziś z niecierpliwością wyczekują Świąt (96%) i tylko 16%
z nich, głównie chłopcy, nie lubi okresu przygotowań (co piąty chłopiec i co dziesiąta dziewczynka). W ponad połowie badanych rodzin już przedszkolaki włączane są w przygotowywanie świątecznych ozdób i prezentów. Dzieci zazwyczaj wykonują je własnoręcznie (42%).

 

– Tradycje rodzinne pomagają dziecku wejść w świat społeczny, dlatego dzieci aktywnie, z prawdziwą przyjemnością stają się uczestnikami życia rodzinnego.
–
wyjaśnia dr Magdalena Śniegulska, psycholog dziecięcy współpracujący z siecią SMYK. Te wspólne przygotowania uczą odczuwania radości z bycia razem,
a także rozwijania umiejętności współpracy i współdziałania. W ten sposób pokazujemy dziecku, że nasza rodzina jest ważna – ma swoje tradycje, zwyczaje i historię. Że wszyscy coś robimy na jej rzecz. To ważny element tworzenia tożsamości.

 

Czy daleko pada jabłko od jabłoni?

 

Rodzice zgodnie twierdzą, że w czasach dzieciństwa dostawali mniej prezentów, niż obecnie ich dzieci (93%). Przyznają też, że bardziej potrafili się z nich cieszyć (91%). Prezenty były wówczas bardziej praktyczne i użytkowe, m.in.: ubrania czy sprzęt sportowy (80%), a mniejszy dostęp do zabawek sprawiał, że dzieci były bardziej kreatywne w organizowaniu zabaw i tworzeniu „zabawek” z niemal niczego (90%). Jednocześnie większość rodziców jest przekonana, że w tamtych czasach dzieciństwo było bardziej beztroskie (66%), pomimo większej niż obecnie liczby obowiązków domowych spoczywających na dzieciach (81%). Mimo tych różnic w postrzeganiu dzieciństwa własnego i swoich dzieci niemal połowa badanych (48%) uważa, że ich dzieci są tak samo szczęśliwe, jak oni kiedyś.

 

Marzenia dzieci wczoraj i dziś

 

58% badanych rodziców przyznaje, że ich dziecięce marzenia z przeszłości zostały spełnione. Najczęściej marzyli wówczas o prezentach materialnych, takich jak zabawki (25%), wśród których prym wiodły wśród dziewczynek lalki (60%), a wśród chłopców – różnego typu pojazdy, najczęściej: auta i kolejki (28%). Ponadto dzieci lat 70-80 marzyły o sprzęcie sportowym (14%), a także o wchodzącym powoli na rynek sprzęcie elektronicznym (6%). Rzadko kiedy ich marzenia dotyczyły wówczas sfery niematerialnej, która dziś zajmuje ważne miejsce na liście życzeń dzieci.

 

W grupie rodziców biorących udział w badaniu 57% stwierdziło, że zna marzenia swoich pociech i w większości albo już je spełniło, albo planuje spełnić je w najbliższej przyszłości, uznając je za możliwe do realizacji (77%). Takiej odpowiedzi udzielali najczęściej trzydziestolatkowie, posiadający jedno dziecko, a także osoby o najwyższych dochodach wśród badanych gospodarstw domowych.

 

– Pamiętajmy, że jednym z zadań rodziców jest kształtowanie potrzeb dzieci, a więc i ich marzeń – tłumaczy dr Magdalena Śniegulska, psycholog dziecięcy współpracujący z siecią SMYK. Mamy wpływ na to, czego pragną nasze pociechy. Równocześnie, wyniki pokazują, że te dziecięce marzenia są bardzo ważne – większość dorosłych pamięta swoje, z dzieciństwa. W prezentach ważne jest też nie tylko ich otrzymywanie. Rozmawiajmy z dzieckiem o podarkach i prezentach, o symbolice gestu obdarowania drugiego człowieka, o konieczności docenienia wysiłku przygotowania prezentu, o tym jak czerpać przyjemność z dawania i zadowolenia obdarowanego. A za słowami niech idą czyny – pokazujmy jak cieszyć się z drobiazgów, miłych gestów, kwiatków, rysunków, listów. Jeśli chcemy, aby nasze dziecko okazywało radość z otrzymanego prezentu nauczmy je tego!

 

Zdaniem rodziców pokolenie urodzone po 2000 r. marzy przede wszystkim o sprzęcie elektronicznym (21%) i zabawkach (16%). Na liście życzeń
w przypadku dziewczynek niezmiennie najwyższe pozycje zajmują lalki – 47%, zabawki zręcznościowe – 16% oraz figurki zwierząt – 11%, a w przypadku chłopców zestawy klocków i pojazdy – po 33%. O ogromnej popularności głównych kategorii prezentowych decydują przedstawiciele krańcowych grup wiekowych: najmłodsze dzieci (3-4 lata) preferują zabawki – 59%, natomiast najstarsze dzieci (12-14 lat) pragną przede wszystkim dostać sprzęt elektroniczny – 50%. Moment przełomowy, kiedy to zainteresowania dzieci przenoszą się na elektronikę, ma miejsce ok. 7-8 roku życia.

 

Nowością są marzenia o prezentach niematerialnych, do których należą: przyjaciel w postaci domowego zwierzątka (12%) oraz czas spędzony z rodzicami podczas podróży (12%).

 

Publikując wyniki badania sieć SMYK otwiera sezon świąteczny w swoich sklepach. – Nasza bożonarodzeniowa oferta jest niezwykle szeroka i dostosowana do potrzeb dzieci w różnym wieku, zarówno jeśli chodzi o wymarzone zabawki, takie jak: lalki, klocki i pojazdy, jak i elektroniczne akcesoria. Polecamy także zwierzęce figurki, pluszowe misie oraz interaktywne zabawki w kształcie zwierząt – to dobra alternatywa dla żywego zwierzątka, która nie dość, że pobudzi dziecięcą wyobraźnię, to jeszcze będzie dobrą lekcją odpowiedzialności i troski
o innych
– mówi na koniec Magdalena Dąbska.

 

***

 

*Badanie pt: „Dziecko jest w każdym z nas. Prezenty, zwyczaje gwiazdkowe i marzenia dzieci dziś oraz ich rodziców w przeszłości” zostało zrealizowane przez TNS Polska na zlecenie firmy SMYK
w październiku 2015 r. na próbie 500 rodziców i opiekunów dzieci w wieku 3-14 lat. Badanie przeprowadzono metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI).

Poprzedni

Toys”R”Us otwiera sklep w Bielsku-Białej

Następny

Lalka Elsa Sing Along firmy Jakks Pacific w reklamie telewizyjnej

redakcja_nalicencji

redakcja_nalicencji

Następny

Lalka Elsa Sing Along firmy Jakks Pacific w reklamie telewizyjnej

Facebook

Produkty

LEGO® Harry Potter™ Gringotts Wizarding Bank™

LEGO® Harry Potter™ Gringotts Wizarding Bank™

8 września 2023
L.O.L.Surprise! Swap! NOWA SERIA JUŻ DOSTĘPNA

L.O.L.Surprise! Swap! NOWA SERIA JUŻ DOSTĘPNA

29 sierpnia 2023
Kylie Jenner zawitała do świata… lalek Bratz!

Kylie Jenner zawitała do świata… lalek Bratz!

25 sierpnia 2023

Aktualności

AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

1 sierpnia 2024
Tylko do 20 grudnia możesz zgłosić swój produkt, usługę lub miejsce w XXII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku

Tylko do 20 grudnia możesz zgłosić swój produkt, usługę lub miejsce w XXII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku

11 grudnia 2023
Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

7 listopada 2023
Powrót Littest Pet Shop

Powrót Littest Pet Shop

30 października 2023
Spin Master nabywa firmę Melissa & Doug

Spin Master nabywa firmę Melissa & Doug

11 października 2023

Archiwa

Kategorie artykułów

  • Aktualności
  • Biznes
  • Produkty

Tagi

Biznes centra handlowe centrum handlowe Deloitte dla dzieci działalność E-commerce ekologiczny figurka firma Gospodarka Gra planszowa Gry planszowe GUS Handel harry potter Inflacja Internet konsument krzysztof poznański Online pandemia polska rada centrów handlowych pracodawca pracownik prezes uokik przedsiębiorca przepisy Psi Patrol pzpn sieci handlowe sklep social media sprzedawca Sprzedaż sprzedaż detaliczna tomasz chróstny transakcja Transport ustawodawca Wiek: 3+ wzrost cen wzrost sprzedaży zabawka Świnka Peppa
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Biznes
  • Produkty
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Na licencji

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes

Na licencji

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .