Na warszawskim Ursynowie, na powierzchni blisko 90 mkw. mieści się sklep o wdzięcznej nazwie Malowana Lala. A w nim, jak mówi współwłaściciel Olaf Kamiński, sprzedaje się nie same zabawki, a właściwie inspiracje i pomysły na zabawę. Kreatywną, rozwijającą i taką, która zajmuje w równym stopniu dziecko, jak rodziców.
Dryfowanie po niebieskim oceanie…
Sam sklep, jak też cała oferta, która się tam mieści, jest bardzo pionierski. Takich punktów, a może bardziej, podobnych do niego, jest zaledwie kilka w Polsce. Artykuły kreatywne duńskiej firmy Creativ, bo o nich mowa, wypełniają świetnie zagospodarowane półki sklepowe. – Cztery lata temu, kiedy zakończyłem moją przygodę z branżą papierniczą, postanowiłem zacząć robić coś, co sprawi mi przyjemność, a jednocześnie da mi pewność, że produkty, które zaoferuję klientom będą najwyższej jakości, inne niż wszystkie. Nie chciałem płynąć z prądem. Dlatego znalazłem niszę, w której ja, jak i moja rodzina doskonale się odnajdujemy. Dotarłem do producenta nietuzinkowych artykułów, takich, których nie ma w naszym kraju. Niesłychaną frajdę sprawia mi pokazanie komuś jakąś inspirację, spowodowanie, że ktoś uwierzy we własne siły i zacznie przygodę z kreatywnymi zabawami. Nie ma nic lepszego, niż powracający i zadowolony klient – opowiada pan Olaf.
Kreatywne sklepy to nowość na polskim rynku. Za granicą takie punkty występują pod nazwą Craft i często mają do kilkuset mkw. powierzchni. – Nasza oferta jest skierowana do każdego, a gros naszych odbiorów to właśnie dzieci. Z założenia to strategia błękitnego oceanu – to czysta przestrzeń do zagospodarowania, którą staramy się wypełnić. Klienci szybo nam zaufali i pokochali nasze produkty. Wiedzą, że dajemy im coś więcej niż tylko sam materiał/rzecz. Dlatego często do nas przychodzą i nie wahają się wydać więcej pieniędzy niż w zwykłym sklepie zabawkarskim – mówi Olaf Kamiński.
Rób to, co kochasz, a pieniądze przyjdą same…
Celem i ideą firmy Creativ Polska, głównego dystrybutora produktów kreatywnych, jak i właściciela sklepu Malowana Lala, jest dawanie ludziom pięknych rzeczy i pomysłów na kreatywne spędzenie wolnego czasu. – Pokazujemy, jak można zastosować wszystkie te materiały, które sprzedajemy. Prezentujemy szereg pomysłów wykorzystania naszych rzeczy do stworzenia małych arcydzieł, które proszę mi wierzyć, każdy może sam je wykonać – przekonuje Olaf Kamiński. Samodzielne tworzenie zabawek i innych rzeczy to absolutnie niezbędny trening dla umysłu. I co cieszy, tę wiedzę posiada coraz więcej rodziców i opiekunów. Dlatego tak chętnie wybierają oni dla maluchów artykuły z grupy art&craft – Klienci odwiedzający sklep mogą korzystać z inspiracji, których w Malowanej Lali nie brakuje. Przykłady gotowych prac zdobią wnętrze sklepu i wzbudzają zachwyt niejednego małego i dużego konsumenta. Tych pomysłów jest zresztą znacznie więcej, na stronie producenta, jak i na facebookowym profilu polskiego dystrybutora. Dziecko korzystające z pewnych inspiracji stworzy swoje niepowtarzalne dzieło, a to jest doskonała zachęta do szukania dalszych pomysłów na kreatywną zabawę – dodaje pan Kamiński.
Sprzedajemy pomysły na zabawę…
Zabawy kreatywne to dzisiaj nie tylko przyklejanie na kartonie kawałka filcu. W ofercie Creativ Polska znajdziemy blisko dziesięć grup tematycznych i ok. 15 tys. samych produktów. Zresztą każda z tych grup może się łączyć z innymi, dając niemal nieograniczone możliwości zabawy.
– Nie sprzedaję masy plastycznej, tylko np. ozdobionego kotka – przygotowanego przez nas, którego wielu od razu chce kupić, a który ma się stać przyczynkiem do rozwijania twórczej pasji. Podpowiadam, co wybrać, jakie dobrać produkty, by klient mógł stworzyć to, co dokładnie chce. Wiele takich inspiracji otrzymujemy od naszych konsumentów, np. organizując różne konkursy na najbardziej oryginalne prace – ostatnio dekorowanie masek weneckich. Dzielimy się pomysłami i budujemy relacje między rodzicami a dzieckiem, a część ekonomiczna dzieje się obok. Klient czuje, że otrzymuje naprawdę wartościowy produkt. I to cieszy najbardziej… Niesłychanie istotnym elementem jest to, że jesteśmy sklepem otwartym. Ważne jest, by klient mógł dotknąć każdego produktu. Cała przestrzeń jest wykorzystana. Zapasowe produkty zawsze są pod ręką w koszach na górnych półkach, jeśli coś chowamy do pudełek, to oklejamy je ozdobnym papierem. W sklepie panuje ciepła atmosfera pomimo ogromnego asortymentu wielki porządek. To istotne, by nie zagubić siebie i konsumenta w natłoku rzeczy. Komfort podczas zakupów i łatwość poszukiwania odpowiednich artykułu, jest rzeczą bardzo ważną.
Co w ofercie
Dość dużą grupę artykułów stanowi w sklepie i w ofercie firmy biżuteria, którą samodzielnie może stworzyć już 5-letnie dziecko. Część hobbystyczna to:
– preparaty do techniki decoupage,
– scrapbooking – tworzenie albumów fotograficznych, kartek, laurek, które można zrobić w bardzo prosty sposób przy pomocy niezliczonej ilości dodatków, papierów ozdobnych, kolorowych taśm etc.
– Papier-mache – tworzenie puzzli, okładek na książki itd.
– Drewno – ozdabianie szkatułek, pudełeczek, piórników.
– Różnego rodzaju tekstylia.
– Foam Clay i Silk Clay, które są podobne do plasteliny, z tą różnicą, że nie brudzą rąk, nie kleją się. Można je kłaść na drewno, materiał, papier – każdy przedmiot o nieco chropowatej powierzchni. To absolutny bestseller w naszej ofercie. Masa plastyczna ma jedwabistą konsystencje i nadaje się już dla 3-latków.
– Farby akrylowe – doskonałe do malowania praktycznie na każdej powierzchni, najbardziej uniwersalne i bezpieczne dla dziecka.
– Farby do tkanin – zabezpieczone termicznie nie spierają się – coraz więcej osób chce sobie zrobić własny T-shirt – z obrazkiem, napisem.
– Kredki i flamastry.
– To ogromne spektrum artykułów. A wszystkie techniki, które proponujemy nie są skomplikowane, wymagają jedynie trochę inwencji i cierpliwości. Można zrobić rzeczy, które wyglądają pięknie i będą doskonałą dekoracją pokoju czy podarunkiem. Dodatki i komponenty są bardzo dobrej jakości, pięknie wyglądają i uruchamiają w nas nieograniczone pokłady wyobraźni – mówi pan Kamiński.
Zabawki z przyszłością
Art&Craft to niewątpliwie przyszłość rynku zabawkarskiego i hobbystycznego. Ważne jest, by sprzedając tego typu produkty wiedzieć, że tutaj chodzi głównie o kreowanie i rozwijanie potrzeb tworzenia u konsumentów. – My sprzedajemy inspiracje, do tego pomysłu konsument dobiera sobie dodatki i powstaje z tego coś absolutnie wspaniałego. Wybór produktów z oferty Creativ jest ogromny. A każdy produkt jest przemyślany. Co dwa lata powstaje nowy katalog, chociaż nowe wzory stale pojawiają się na stronie producenta, podobnie jak pomysły na tworzenie rzeczy, których jest już niemal 3 tys.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Anna Wakulak