• Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
niedziela, 6 lipca, 2025
  • Login
Na Licencji
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Na Licencji
Brak wyników
Zobacz wszystkie

Na programie 500 plus skorzystają sprzedawcy odzieży i obuwia oraz branża edukacyjna i turystyczna

4 maja 2016
w Aktualności
Czas czytania:3 mins read
A A

Ekonomiści zakładają, że pieniądze z programu 500 plus w większości zostaną przeznaczone na bieżące potrzeby rodzin i napędzą wzrost cen. Spodziewają się jednocześnie wyższego popytu w branżach odzieżowej i obuwniczej oraz edukacyjnej i turystyce. W marcu ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły lekko w stosunku do lutego. Rok do roku ciągle jednak widać wyraźną deflację. 

 

– Na programie 500 plus skorzysta branża spożywcza, odzieżowa, obuwnicza. Są to branże, gdzie rodziny wydają swoje pieniądze na dzieci. Być może też rekreacja i kultura – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Piotr Rogowiecki, dyrektor biura Polskiego Związku Funduszy Pożyczkowych. – Branża elektroniki czy oświatowa może zbierać profity z programu 500 plus, jeżeli rodzice będą inwestować w rozwój swoich dzieci. Jeżeli rodziny będą chętniej wyjeżdżać ze swoimi pociechami na wakacje, to skorzysta branża turystyczna. Niewątpliwie program 500 plus ma znaczenie dla popytu wewnętrznego.

 

W opinii Piotra Rogowieckiego nawet jeśli część rodzin wykorzysta dodatkowe pieniądze do powiększenia swoich oszczędności i nie przeznaczy ich na natychmiastową konsumpcję, to jednak zdecydowana większość konsumentów wykorzysta je do podniesienia swojego poziomu życia czy poprawy warunków dzieci.

 

– Ze względu na to, że rusza program 500 plus powinny powoli zacząć rosnąć ceny. Pierwsze rodziny już dostały świadczenia z tego tytułu, a to jest około 20 mld zł rzuconych na rynek, z czego znaczna część będzie zapewne wydana, a nie zaoszczędzona – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Piotr Rogowiecki, dyrektor biura Polskiego Związku Funduszy Pożyczkowych. – To z kolei powoduje presję produktową, która przekłada się na presję inflacyjną. Zatem mamy tutaj czynnik wyraźny do tego, aby ceny w pewnych branżach i obszarach rosły.

 

Program 500 plus, zakładający przekazanie 500 zł miesięcznie na każde drugie i kolejne dziecko ruszył 1 kwietnia. Szacuje się, że tylko w tym roku do kieszeni Polaków trafi z jego tytułu 17 mld zł, a w kolejnych latach 22-23 mld zł. Eksperci zaznaczają, że zwiększone wydatki powinny spowodować większe zapotrzebowanie na produkty, co skłoni producentów i pośredników do podnoszenia cen.

 

– W ujęciu rocznym może nie pożegnamy deflacji. Natomiast ważą nam bardzo mocno np. ceny paliw, które mamy dużo niższe niż w ubiegłym roku. Natomiast w ujęciu miesięcznym te ceny powinny rosnąć, co odbije się na wyniku rocznym, ale w skali całego roku jeszcze może być ujemna dynamika cen – przewiduje Rogowiecki.

 

W marcu, podobnie jak w całym I kw. roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych były niższe niż przed rokiem o 0,9 proc. Jednak trzeci miesiąc roku przyniósł lekki wzrost wobec lutego – o 0,1 proc. Paliwa do prywatnych środków transportu były w marcu tańsze o 13,4 proc. w ujęciu rocznym i był to najmocniejszy spadek ze wszystkich kategorii. Jednak w porównaniu z lutym podrożały o 1,3 proc. Wyższa była tylko dynamika wzrostu cen w segmencie odzieży i obuwia.

 

– Po raz pierwszy od jakiegoś czasu mamy dodatnią miesięczną inflację. Natomiast absolutnie nie można z tego wnioskować, że jest to początek już długiego trendu – zastrzega dyrektor biura Polskiego Związku Funduszy Pożyczkowych. – Trzeba poczekać na kolejny odczyt lub na dwa kolejne odczyty i zobaczymy, czy to jest rzeczywiście początek końca deflacji.

 

Jak mówi, o ile cena ropy nie będzie podlegała gwałtownym ruchom, podobnie jak kurs złotego do dolara, można się spodziewać dalszego negatywnego wpływu cen paliw na ogólny odczyt poziomu cen. Niepewnym czynnikiem są także ceny żywności, które w wprawdzie zarówno w marcu, jak i w całym I kwartale wzrosły, ale są uzależnione nie tylko od ogólnych trendów, lecz także poziomu zbiorów, które aż do jesieni pozostaną niewiadomą.

 

Poprzedni

Fascynujące opowieści o fantastyce w kinie i nie tylko…

Następny

MP Power Awards dla Polskiej Rady Centrów Handlowych

redakcja_nalicencji

redakcja_nalicencji

Następny
MP Power Awards dla Polskiej Rady Centrów Handlowych

MP Power Awards dla Polskiej Rady Centrów Handlowych

Facebook

Produkty

LEGO® Harry Potter™ Gringotts Wizarding Bank™

LEGO® Harry Potter™ Gringotts Wizarding Bank™

8 września 2023
L.O.L.Surprise! Swap! NOWA SERIA JUŻ DOSTĘPNA

L.O.L.Surprise! Swap! NOWA SERIA JUŻ DOSTĘPNA

29 sierpnia 2023
Kylie Jenner zawitała do świata… lalek Bratz!

Kylie Jenner zawitała do świata… lalek Bratz!

25 sierpnia 2023

Aktualności

AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

1 sierpnia 2024
Tylko do 20 grudnia możesz zgłosić swój produkt, usługę lub miejsce w XXII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku

Tylko do 20 grudnia możesz zgłosić swój produkt, usługę lub miejsce w XXII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku

11 grudnia 2023
Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

7 listopada 2023
Powrót Littest Pet Shop

Powrót Littest Pet Shop

30 października 2023
Spin Master nabywa firmę Melissa & Doug

Spin Master nabywa firmę Melissa & Doug

11 października 2023

Archiwa

Kategorie artykułów

  • Aktualności
  • Biznes
  • Produkty

Tagi

Biznes centra handlowe centrum handlowe Deloitte dla dzieci działalność E-commerce ekologiczny figurka firma Gospodarka Gra planszowa Gry planszowe GUS Handel harry potter Inflacja Internet konsument krzysztof poznański Online pandemia polska rada centrów handlowych pracodawca pracownik prezes uokik przedsiębiorca przepisy Psi Patrol pzpn sieci handlowe sklep social media sprzedawca Sprzedaż sprzedaż detaliczna tomasz chróstny transakcja Transport ustawodawca Wiek: 3+ wzrost cen wzrost sprzedaży zabawka Świnka Peppa
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Biznes
  • Produkty
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Na licencji

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes

Na licencji

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .