• Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
piątek, 19 września, 2025
  • Login
Na Licencji
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Na Licencji
Brak wyników
Zobacz wszystkie

Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz.

21 maja 2014
w Aktualności
Czas czytania:3 mins read
A A

W poniedziałek, 26 listopada
startuje kampania społeczna „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim
podpiszesz”. Celem akcji jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na ryzyka
związane z zawieraniem umów finansowych, w tym przede wszystkim z
zaciąganiem wysoko oprocentowanych krótkoterminowych pożyczek, tzw.
„chwilówek”, oraz z korzystaniem z usług finansowych, które nie
podlegają szczególnemu nadzorowi państwa.


Akcja społeczna jest współorganizowana
przez siedem instytucji publicznych: Bankowy Fundusz Gwarancyjny,
Komisję Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo
Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski, Policję oraz Urząd Ochrony
Konkurencji
i Konsumentów.

Wszyscy obywatele powinni zdawać sobie
sprawę z zagrożeń płynących z niefrasobliwego zawierania umów
pożyczkowych i mieć wiedzę umożliwiającą dokonanie rzetelnej oceny
takich ofert. Zbliżający się okres przedświąteczny to czas szczególnie
agresywnej kampanii reklamowej zachęcającej do korzystania z szybkich
pożyczek (na dowód, bez zabezpieczeń). Klienci firm oferujących tego
typu usługi finansowe są często nieświadomi, że rzeczywiste roczne
oprocentowanie „łatwych pieniędzy” może sięgać nawet kilkudziesięciu
tysięcy procent. Potencjalni pożyczkobiorcy ulegają pokusie zdobycia
„szybkiej gotówki” nie zdając sobie sprawy z konsekwencji wynikających
z podpisania pozornie prostej umowy pożyczkowej, co w skrajnych
przypadkach może doprowadzić nawet do utraty dorobku życia.

 „Z badań przeprowadzonych na zlecenie
UOKiK w tym roku wynika, że 20 proc. konsumentów w ogóle nie czyta
umowy pożyczki przed jej podpisaniem. Brak wiedzy o przysługujących
prawach i nieznajomość warunków, na jakich będzie spłacane zadłużenie,
mogą narazić słabszych uczestników rynku na poważne konsekwencje
finansowe. Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z
innymi instytucjami zaangażowanymi w kampanię, będzie zachęcał
konsumentów do uważnego czytania warunków zawieranych umów oraz
sprawdzenia kontrahenta, z którego usług korzystają. Liczymy, że dzięki
tym wspólnym działaniom konsumenci będą podejmować świadome i najlepsze
dla siebie decyzje w sprawach finansowych” – mówi Małgorzata
Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Z bohaterami kampanii może
zidentyfikować się prawie każdy. Przykładem jest pani Krystyna, która
zastanawiała się nad zaciągnięciem pożyczki na Święta Bożego Narodzenia
w wysokości czterech tysięcy złotych. Ostatecznie się na nią nie
zdecyduje, ale na stronie internetowej kampanii będzie można śledzić, jak każdego dnia zwiększałby się jej dług, a wraz z nim stres i frustracja.

Za pośrednictwem tej witryny będzie
można również zapoznać się z podstawowymi informacjami dotyczącymi
bezpieczeństwa na rynku finansowym, poznać cztery zasady bezpiecznego
zaciągania pożyczek, użyć kalkulatorów finansowych, dowiedzieć się jak
niebezpieczne kruczki prawne są stosowane w umowach oraz uzyskać dostęp
do kluczowych aktów prawnych.

W ramach kampanii w stacjach
telewizyjnych i radiowych będą emitowane spoty informacyjne
przetłumaczone na język migowy oraz opatrzone wyraźnymi napisami,
dzięki czemu będą one dostępne dla szerokiej publiczności. Ponadto do
milionów Polaków zostaną wysłane broszury informacyjne i edukacyjne
zawierające podstawy wiedzy o finansach osobistych. Wszystkie materiały
zawierają rekomendacje działań – tzw. cztery zasady bezpieczeństwa, o
których należy pamiętać przed wzięciem pożyczki lub zainwestowaniem
pieniędzy. Dodatkowo, pod bezpłatnym numerem infolinii Komisji Nadzoru
Finansowego (tel. 800 290 479) będzie można uzyskać informacje, które
podmioty są objęte nadzorem finansowym.

Akcję wspierają media publiczne i
katolickie. Do udziału w kampanii zostały także zaproszone media
komercyjne i liczni partnerzy społeczni, m.in. Episkopat, Zakład
Ubezpieczeń Społecznych, Polskie Koleje Państwowe i Naczelna Izba
Aptekarska, którzy wesprą akcję poprzez dystrybucję materiałów
informacyjno-edukacyjnych. Specjalnie dla nauczycieli przedmiotów
ekonomicznych (np. podstaw przedsiębiorczości) przygotowane zostaną
scenariusze lekcji dla gimnazjalistów i uczniów szkół
ponadgimnazjalnych dotyczące problematyki poruszanej w ramach akcji.

Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do wsparcia kampanii społecznej „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz”.

Cztery zasady bezpiecznego zaciągania pożyczki to:

  1. Sprawdź wiarygodność firmy.
  2. Policz całkowity koszt pożyczki.
  3. Dokładnie przeczytaj umowę.
  4. Nie podpisuj, jeśli nie rozumiesz.

Więcej informacji: www.zanim-podpiszesz.pl


Źródło: UOKiK

Poprzedni

Warszawskie Targi Książki

Następny

Kids&Shop 2/2014

redakcja_nalicencji

redakcja_nalicencji

Następny
Kids&Shop 2/2014

Kids&Shop 2/2014

Facebook

Produkty

LEGO® Harry Potter™ Gringotts Wizarding Bank™

LEGO® Harry Potter™ Gringotts Wizarding Bank™

8 września 2023
L.O.L.Surprise! Swap! NOWA SERIA JUŻ DOSTĘPNA

L.O.L.Surprise! Swap! NOWA SERIA JUŻ DOSTĘPNA

29 sierpnia 2023
Kylie Jenner zawitała do świata… lalek Bratz!

Kylie Jenner zawitała do świata… lalek Bratz!

25 sierpnia 2023

Aktualności

AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

1 sierpnia 2024
Tylko do 20 grudnia możesz zgłosić swój produkt, usługę lub miejsce w XXII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku

Tylko do 20 grudnia możesz zgłosić swój produkt, usługę lub miejsce w XXII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku

11 grudnia 2023
Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

7 listopada 2023
Powrót Littest Pet Shop

Powrót Littest Pet Shop

30 października 2023
Spin Master nabywa firmę Melissa & Doug

Spin Master nabywa firmę Melissa & Doug

11 października 2023

Archiwa

Kategorie artykułów

  • Aktualności
  • Biznes
  • Produkty

Tagi

Biznes centra handlowe centrum handlowe Deloitte dla dzieci działalność E-commerce ekologiczny figurka firma Gospodarka Gra planszowa Gry planszowe GUS Handel harry potter Inflacja Internet konsument krzysztof poznański Online pandemia polska rada centrów handlowych pracodawca pracownik prezes uokik przedsiębiorca przepisy Psi Patrol pzpn sieci handlowe sklep social media sprzedawca Sprzedaż sprzedaż detaliczna tomasz chróstny transakcja Transport ustawodawca Wiek: 3+ wzrost cen wzrost sprzedaży zabawka Świnka Peppa
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Biznes
  • Produkty
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Na licencji

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes

Na licencji

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .