• Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
piątek, 19 września, 2025
  • Login
Na Licencji
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Na Licencji
Brak wyników
Zobacz wszystkie

Nie daj się oszukać w sieci

21 maja 2014
w Aktualności
Czas czytania:4 mins read
A A

Prezenty
zamawiane przez Internet, paczki, kartki z życzeniami – co zrobić, gdy
nie dojdą na czas? Czy można oddać nietrafiony prezent bez względu na
kraj zakupu? Jak płacić bezpiecznie? Najważniejsze porady dla Świętych
Mikołajów kupujących w sieci wspólnie przedstawiają: Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów, Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz
Europejskie Centrum Konsumenckie


Nie daj się oszukać

W sklepach tłok. Przeglądasz oferty
internetowych sprzedawców. Liczba kupionych prezentów: 0. Czasu coraz
mniej. Znajdujesz w sklepie wirtualnym: kolekcję płyt w atrakcyjnej
cenie. To okazja czy pułapka? Poznaj siedem kroków przygotowanych przez
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ułatwiających poruszanie się w
wirtualnych sklepach:

Krok 1: dowiedz się od kogo kupujesz.

Upewnij się, czy
sklep zamieścił swoje dane na stronie internetowej. Adres
przedsiębiorcy, numer działalności gospodarczej, pod którym
przedsiębiorca jest zarejestrowany – to obowiązkowe dane, które
pozwalają stwierdzić, czy sprzedawca rzeczywiście istnieje. Uczciwy nie
ma powodów, aby je ukrywać. Jeżeli wybierasz zakupy grupowe –
przeczytaj dokładnie regulamin, sprawdź terminy – może się okazać, że
kupon będzie można zrealizować tylko w ściśle określonym czasie,
niekoniecznie odpowiednim dla Ciebie. Porównaj także koszt promocyjnej
usługi lub produktu z regularnym cennikiem.

Krok 2: przeczytaj i sprawdź – opis produktu, zdjęcia, cenę.

Ostateczny koszt powinien uwzględniać podatki oraz wszystkie dodatkowe
opłaty – np. wysyłki, zapakowania, ubezpieczenia. Zanim zamówisz,
poznaj zasady płatności – wybierz tę, która w konkretnym przypadku jest
najbezpieczniejsza. Jeśli nie jesteś przekonany, co do wiarygodności
sprzedawcy wybierz opcję zapłaty przy odbiorze.

Krok 3: zapytaj o termin dostarczenia.

Prezenty zamawiaj z wyprzedzeniem, ponieważ internetowy sprzedawca ma
30 dni na zrealizowanie zamówienia. W takim samym terminie musi
poinformować konsumenta o tym, że nie jest w stanie dostarczyć
produktu, np. dlatego, że towar jest już niedostępny. Przed zamówieniem
dowiedz się jak długi jest termin realizacji zamówienia oraz
dostarczenia przesyłki.


Krok 4: masz czas do namysłu.

W
przeciwieństwie do zakupów tradycyjnych zwrot prezentu, który po prostu
się nie podoba, jest możliwy w przypadku zakupów wirtualnych
niezależnie od woli sprzedawcy.  Można to zrobić w ciągu 10 dni, ale
tylko wtedy, gdy  twoim kontrahentem jest przedsiębiorca. Jeżeli
kupujesz od konsumenta – na przykład podczas aukcji internetowej –
dochodzenie praw może być utrudnione. Przede wszystkim to czy będzie
możliwy zwrot nieudanych zakupów oraz na jakich warunkach, musisz
ustalić ze sprzedającym przed zawarciem umowy.

Krok 5: szczególne prawo w przypadku zakupów wirtualnych.

Czas
do namysłu i możliwość rezygnacji z zakupów – to wyjątkowy przywilej
kupującego w sieci. Jeśli chcesz skorzystać z tego prawa, musisz w
ciągu 10 dni od momentu odbioru przesyłki wysłać przedsiębiorcy pisemne
 oświadczenie –
listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, dołączając dowód
zakupu (np. paragon). Nie trzeba podawać żadnego powodu zwrotu, a
przedsiębiorca nie może żądać odstępnego. Konsument musi odesłać
nieużywany produkt. Sprzedawca ma 14 dni na zwrot wpłaconej kwoty: ceny
towaru oraz kosztów jego wysłania konsumentowi, jeżeli ten musiał je
ponieść.


Krok 6: pamiętaj o wyjątkach.

Są
jednak grupy produktów, których zakup w sklepie wirtualnym nie daje
jednocześnie możliwości zwrotu. Nie możesz zrezygnować z zakupów, gdy
zamawiasz: płytę CD, DVD, program komputerowy i rozpakowałeś je z folii
– stanowi o tym tzw. klauzula celofanowa. Rezygnacja nie będzie też
możliwa, gdy kupiłeś wycieczkę, bilet do kina, teatru, na koncert.
Pamiętaj o wyjątkach i kupuj świadomie.


Krok 7: masz prawo do reklamacji.

Wato
pamiętać, że prezenty kupione w sieci, które okazały się wadliwe,
niezgodne z umową lub po prostu zepsuły się – możesz reklamować. Masz
na to aż dwa lata od zakupu. Koniecznie zachowaj paragon lub inny dowód
zakupu – ułatwią dochodzenie roszczeń, w szczególności w przypadku
składania reklamacji.

Więcej informacji o prawach konsumentów
oczekujących na świąteczną przesyłkę a także praktyczny poradnik jak
bezpiecznie korzystać z usług pocztowych, można znaleźć na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. O tym jak robić bezpiecznie e-zakupy za granicą informuje Europejskie Centrum Konsumenckie. Instytucje te razem z UOKiK wzięły udział we wspólnej akcji Nie daj się oskubać przed świętami – informującej o prawach internautów.


Źródło: UOKiK

Prezenty
zamawiane przez Internet, paczki, kartki z życzeniami – co zrobić, gdy
nie dojdą na czas? Czy można oddać nietrafiony prezent bez względu na
kraj zakupu? Jak płacić bezpiecznie? Najważniejsze porady dla Świętych
Mikołajów kupujących w sieci wspólnie przedstawiają: Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów, Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz
Europejskie Centrum Konsumenckie


Nie daj się oszukać

W sklepach tłok. Przeglądasz oferty
internetowych sprzedawców. Liczba kupionych prezentów: 0. Czasu coraz
mniej. Znajdujesz w sklepie wirtualnym: kolekcję płyt w atrakcyjnej
cenie. To okazja czy pułapka? Poznaj siedem kroków przygotowanych przez
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ułatwiających poruszanie się w
wirtualnych sklepach:

Krok 1: dowiedz się od kogo kupujesz.

Upewnij się, czy
sklep zamieścił swoje dane na stronie internetowej. Adres
przedsiębiorcy, numer działalności gospodarczej, pod którym
przedsiębiorca jest zarejestrowany – to obowiązkowe dane, które
pozwalają stwierdzić, czy sprzedawca rzeczywiście istnieje. Uczciwy nie
ma powodów, aby je ukrywać. Jeżeli wybierasz zakupy grupowe –
przeczytaj dokładnie regulamin, sprawdź terminy – może się okazać, że
kupon będzie można zrealizować tylko w ściśle określonym czasie,
niekoniecznie odpowiednim dla Ciebie. Porównaj także koszt promocyjnej
usługi lub produktu z regularnym cennikiem.

Krok 2: przeczytaj i sprawdź – opis produktu, zdjęcia, cenę.

Ostateczny koszt powinien uwzględniać podatki oraz wszystkie dodatkowe
opłaty – np. wysyłki, zapakowania, ubezpieczenia. Zanim zamówisz,
poznaj zasady płatności – wybierz tę, która w konkretnym przypadku jest
najbezpieczniejsza. Jeśli nie jesteś przekonany, co do wiarygodności
sprzedawcy wybierz opcję zapłaty przy odbiorze.

Krok 3: zapytaj o termin dostarczenia.

Prezenty zamawiaj z wyprzedzeniem, ponieważ internetowy sprzedawca ma
30 dni na zrealizowanie zamówienia. W takim samym terminie musi
poinformować konsumenta o tym, że nie jest w stanie dostarczyć
produktu, np. dlatego, że towar jest już niedostępny. Przed zamówieniem
dowiedz się jak długi jest termin realizacji zamówienia oraz
dostarczenia przesyłki.


Krok 4: masz czas do namysłu.

W
przeciwieństwie do zakupów tradycyjnych zwrot prezentu, który po prostu
się nie podoba, jest możliwy w przypadku zakupów wirtualnych
niezależnie od woli sprzedawcy.  Można to zrobić w ciągu 10 dni, ale
tylko wtedy, gdy  twoim kontrahentem jest przedsiębiorca. Jeżeli
kupujesz od konsumenta – na przykład podczas aukcji internetowej –
dochodzenie praw może być utrudnione. Przede wszystkim to czy będzie
możliwy zwrot nieudanych zakupów oraz na jakich warunkach, musisz
ustalić ze sprzedającym przed zawarciem umowy.

Krok 5: szczególne prawo w przypadku zakupów wirtualnych.

Czas
do namysłu i możliwość rezygnacji z zakupów – to wyjątkowy przywilej
kupującego w sieci. Jeśli chcesz skorzystać z tego prawa, musisz w
ciągu 10 dni od momentu odbioru przesyłki wysłać przedsiębiorcy pisemne
 oświadczenie –
listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, dołączając dowód
zakupu (np. paragon). Nie trzeba podawać żadnego powodu zwrotu, a
przedsiębiorca nie może żądać odstępnego. Konsument musi odesłać
nieużywany produkt. Sprzedawca ma 14 dni na zwrot wpłaconej kwoty: ceny
towaru oraz kosztów jego wysłania konsumentowi, jeżeli ten musiał je
ponieść.


Krok 6: pamiętaj o wyjątkach.

Są
jednak grupy produktów, których zakup w sklepie wirtualnym nie daje
jednocześnie możliwości zwrotu. Nie możesz zrezygnować z zakupów, gdy
zamawiasz: płytę CD, DVD, program komputerowy i rozpakowałeś je z folii
– stanowi o tym tzw. klauzula celofanowa. Rezygnacja nie będzie też
możliwa, gdy kupiłeś wycieczkę, bilet do kina, teatru, na koncert.
Pamiętaj o wyjątkach i kupuj świadomie.


Krok 7: masz prawo do reklamacji.

Wato
pamiętać, że prezenty kupione w sieci, które okazały się wadliwe,
niezgodne z umową lub po prostu zepsuły się – możesz reklamować. Masz
na to aż dwa lata od zakupu. Koniecznie zachowaj paragon lub inny dowód
zakupu – ułatwią dochodzenie roszczeń, w szczególności w przypadku
składania reklamacji.

Więcej informacji o prawach konsumentów
oczekujących na świąteczną przesyłkę a także praktyczny poradnik jak
bezpiecznie korzystać z usług pocztowych, można znaleźć na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. O tym jak robić bezpiecznie e-zakupy za granicą informuje Europejskie Centrum Konsumenckie. Instytucje te razem z UOKiK wzięły udział we wspólnej akcji Nie daj się oskubać przed świętami – informującej o prawach internautów.


Źródło: UOKiK

Poprzedni

Warszawskie Targi Książki

Następny

Kids&Shop 2/2014

redakcja_nalicencji

redakcja_nalicencji

Następny
Kids&Shop 2/2014

Kids&Shop 2/2014

Facebook

Produkty

LEGO® Harry Potter™ Gringotts Wizarding Bank™

LEGO® Harry Potter™ Gringotts Wizarding Bank™

8 września 2023
L.O.L.Surprise! Swap! NOWA SERIA JUŻ DOSTĘPNA

L.O.L.Surprise! Swap! NOWA SERIA JUŻ DOSTĘPNA

29 sierpnia 2023
Kylie Jenner zawitała do świata… lalek Bratz!

Kylie Jenner zawitała do świata… lalek Bratz!

25 sierpnia 2023

Aktualności

AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

1 sierpnia 2024
Tylko do 20 grudnia możesz zgłosić swój produkt, usługę lub miejsce w XXII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku

Tylko do 20 grudnia możesz zgłosić swój produkt, usługę lub miejsce w XXII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku

11 grudnia 2023
Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

7 listopada 2023
Powrót Littest Pet Shop

Powrót Littest Pet Shop

30 października 2023
Spin Master nabywa firmę Melissa & Doug

Spin Master nabywa firmę Melissa & Doug

11 października 2023

Archiwa

Kategorie artykułów

  • Aktualności
  • Biznes
  • Produkty

Tagi

Biznes centra handlowe centrum handlowe Deloitte dla dzieci działalność E-commerce ekologiczny figurka firma Gospodarka Gra planszowa Gry planszowe GUS Handel harry potter Inflacja Internet konsument krzysztof poznański Online pandemia polska rada centrów handlowych pracodawca pracownik prezes uokik przedsiębiorca przepisy Psi Patrol pzpn sieci handlowe sklep social media sprzedawca Sprzedaż sprzedaż detaliczna tomasz chróstny transakcja Transport ustawodawca Wiek: 3+ wzrost cen wzrost sprzedaży zabawka Świnka Peppa
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Biznes
  • Produkty
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Na licencji

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes

Na licencji

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .