Telewizja Polska od września br. przeniesie “Wieczorynkę” z TVP1 do TVP Kultura. – Dłuższe utrzymywanie dotychczasowej sytuacji generowało bolesne straty reklamowe i widowni – tłumaczy decyzję Jacek Rakowiecki, rzecznik prasowy TVP.
Od września br. pasmo “Wieczorynki” między 19.00 a 19.30 w TVP1 zajmie nowy program “Świat się kręci”. Bajki na tej antenie emitowane będą tylko w soboty i niedziele przez “Wiadomościami”, ale pod inną nazwą. Natomiast pasmo dziecięce – pod tytułem “Wieczorynka” – będzie obecne w TVP Kultura w dni powszednie o 19.30. Już od marca br. o tej godzinie stacja nadaje pozycje dla dzieci, ale pod nazwą “Widzi Misię” (w tym półgodzinnym paśmie emitowane są polskie seriale animowane).
Jacek Rakowiecki, rzecznik prasowy TVP, informuje, że w TVP Kultura prezentowane będą nadal głównie klasyczne bajki polskie. Jesienią widzowie zobaczą takie pozycje jak "Mały Pingwin Pik-Pok" (seria zrealizowana na podstawie książki Adama Bahdaja), "Marceli Szpak dziwi się światu" według scenariusza Joanny Pollakówny, "Bajki zza okna" Ryszarda Antoniszczaka oraz "Lis Leon" w reżyserii Romualda Kłysa.
Telewizja Polska o likwidacji “Wieczorynki” w TVP1 myślała od dawna, bo pasmo notuje coraz niższą oglądalność, a lwią część jego widowni nie stanowią już dzieci. Z danych Nielsen Audience Measurement dla Wirtualnemedia.pl wynika, że w okresie od 1 stycznia do 17 czerwca br. “Wieczorynka” gromadziła średnio codziennie 1,05 mln widzów, co zapewniało Jedynce zaledwie 7,81 proc. udziału w grupie 4+ (mniej niż osiągały w tym paśmie TVN, Polsat czy TVP2). Wśród oglądających było 117 tys. dzieci w wieku od 4 do 12 lat, a udział stacji w tej grupie wynosił 12,80 proc. (dowiedz się więcej).
Jednak jeszcze w czerwcu br. rzecznik TVP Informował, że dziecięce pasmo zniknie z Jedynki, dopiero gdy ruszy kanał TVP ABC, nadający program dla dzieci przez całą dobę (więcej na ten temat). Stacja ta otrzymała miejsce na MUX-1 w konkursie organizowanym przez KRRiT. TVP planuje, że jej start nastąpi w kwietniu 2014 roku.
– Faktycznie nastąpiło przyspieszenie decyzji co do “Wieczorynki”, bo dłuższe utrzymywanie dotychczasowej sytuacji generowało bolesne straty reklamowe i widowni. Trudno więc robić z tego zarzut TVP, że pozbawiona setek milionów złotych wpływów z nieściągniętego abonamentu robi co może, by zarabiać na utrzymanie i nie generować strat – mówi Rakowiecki.
Telewizja Polska zdecydowała się na przeniesienie „Wieczorynki” już teraz, bo dzięki włączeniu pełnego zasięgu MUX-3 obecna na nim TVP Kultura pokrywa sygnałem już 98,4 proc. powierzchni kraju, czyli dociera prawie do wszystkich Polaków.
Źródło:wirtualnemedia.pl