• Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
czwartek, 18 września, 2025
  • Login
Na Licencji
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Produkty
  • Biznes
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Na Licencji
Brak wyników
Zobacz wszystkie

Zakupy świąteczne

21 maja 2014
w Aktualności
Czas czytania:3 mins read
A A

Aż 75 proc. konsumentów po
świąteczne produkty spożywcze wybiera się z listą zakupów. Co czwarty z
nas szuka okazji i promocji kupując prezenty dla najbliższych.
Niestety, nadal – 37 proc. badanych jest błędnie przekonanych, że sklep
ma obowiązek przyjąć nietrafiony prezent – to wnioski z najnowszej
analizy przeprowadzonej podczas świątecznych zakupów dla UOKiK 


Urząd regularnie zleca badania świadomości i postaw konsumenckich. Tym razem TNS OBOP zbadał dla UOKiK zachowania konsumenckie  w okresie przedświątecznym.

Najnowsze badania pokazują, że Polacy z
reguły planują świąteczne zakupy – przede wszystkim produktów
 spożywczych – 92 proc. oraz prezentów i ozdób świątecznych – 86 proc. Często
przed udaniem się do sklepu przygotowujemy listę zakupów. 75 proc. z
nas robi spis produktów spożywczych, a 60 proc. prezentów i dekoracji.
Wynotowanie najbardziej potrzebnych produktów nie chroni nas jednak przed zakupami spoza listy.
W przypadku produktów spożywczych 35 proc. wkłada do koszyka produkty
wcześniej nieplanowane. Ponadto aż 10 proc. kupujących zapomina o
liście i w szale zakupów dokonuje wyboru zapominając o wcześniej
starannie przygotowanym spisie.

Lubimy okazje i obniżki, dlatego w tym
roku nie brakuje osób – 24 proc., które zamierzając nabyć produkt
szukają okazji aby, kupić go w promocji. Połowa ankietowanych
deklaruje, że kupuje produkty niezależnie od tego czy są objęte
obniżką. 13 proc. respondentów przyznało się do kupienia promocyjnych produktów, chociaż wcześniej tego nie planowali, a tylko 6 proc. ankietowanych twierdzi, że wcale nie korzysta z promocji świątecznych.

Badanie sprawdzało także wiedzę
konsumentów w zakresie przysługujących im praw. O tym, że w przypadku
wykrycia wady towaru kupionego podczas promocji świątecznej można
składać reklamację, wiedziała niewiele ponad połowa respondentów – 53
proc. Martwi fakt, że badani z promocją cenową kojarzą zmniejszenie
ochrony prawnej, co jest błędnym przekonaniem.  

Natomiast w przypadku nietrafionych
zakupów, podobnie jak w latach ubiegłych, badani respondenci przyznali
sobie więcej praw niż przewidują przepisy. Na pytanie ankieterów – czy sklep ma obowiązek przyjąć towar, który okazał się nietrafionym prezentem – w tym roku aż 37 proc. badanych błędnie przyznało sobie taki przywilej. Zgodnie
z prawem zwrotu produktu można dokonać tylko jeśli sprzedawca się na to
zgadza, np.  poinformował wcześniej kupującego o takiej możliwości.

Przed gorączką ostatnich przedświątecznych zakupów UOKiK przypomina:

  • kupując prezent, upewnijmy się, czy możemy go zwrócić lub wymienić,
    sklepy  nie mają obowiązku przyjmowania zwrotu pełnowartościowego
    towaru – jednak mogą same ustalić reguły zwracania lub zamiany
    produktów, których powinny przestrzegać;
  • jeżeli stwierdzimy, że zakupiony towar jest niezgodny z umową (np. ma inne parametry techniczne niż opisywał to sklep) albo jest uszkodzony, możemy złożyć reklamację w ciągu dwóch lat od zakupu,
    ale nie później niż dwa miesiące od momentu wykrycia usterki. Składamy
    ją w sklepie gdzie kupiliśmy towar, najlepiej pisemnie, należy też
    dołączyć paragon lub inny dowód zakupu;
  • towary kupione w promocji, podlegają reklamacji podobnie jak produkty, których obniżka nie dotyczy
  • żywność też można reklamować: paczkowaną – w terminie 3 dni od chwili otwarcia, sprzedawaną luzem – 3 dni od momentu zakupu.


Źródło: UOKiK

    Poprzedni

    Warszawskie Targi Książki

    Następny

    Kids&Shop 2/2014

    redakcja_nalicencji

    redakcja_nalicencji

    Następny
    Kids&Shop 2/2014

    Kids&Shop 2/2014

    Facebook

    Produkty

    LEGO® Harry Potter™ Gringotts Wizarding Bank™

    LEGO® Harry Potter™ Gringotts Wizarding Bank™

    8 września 2023
    L.O.L.Surprise! Swap! NOWA SERIA JUŻ DOSTĘPNA

    L.O.L.Surprise! Swap! NOWA SERIA JUŻ DOSTĘPNA

    29 sierpnia 2023
    Kylie Jenner zawitała do świata… lalek Bratz!

    Kylie Jenner zawitała do świata… lalek Bratz!

    25 sierpnia 2023

    Aktualności

    AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

    AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

    1 sierpnia 2024
    Tylko do 20 grudnia możesz zgłosić swój produkt, usługę lub miejsce w XXII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku

    Tylko do 20 grudnia możesz zgłosić swój produkt, usługę lub miejsce w XXII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku

    11 grudnia 2023
    Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

    Gwiazdy wybierały Zabawki Roku

    7 listopada 2023
    Powrót Littest Pet Shop

    Powrót Littest Pet Shop

    30 października 2023
    Spin Master nabywa firmę Melissa & Doug

    Spin Master nabywa firmę Melissa & Doug

    11 października 2023

    Archiwa

    Kategorie artykułów

    • Aktualności
    • Biznes
    • Produkty

    Tagi

    Biznes centra handlowe centrum handlowe Deloitte dla dzieci działalność E-commerce ekologiczny figurka firma Gospodarka Gra planszowa Gry planszowe GUS Handel harry potter Inflacja Internet konsument krzysztof poznański Online pandemia polska rada centrów handlowych pracodawca pracownik prezes uokik przedsiębiorca przepisy Psi Patrol pzpn sieci handlowe sklep social media sprzedawca Sprzedaż sprzedaż detaliczna tomasz chróstny transakcja Transport ustawodawca Wiek: 3+ wzrost cen wzrost sprzedaży zabawka Świnka Peppa
    • Strona główna
    • Aktualności
    • Biznes
    • Produkty
    • Strony partnerskie
    • Polityka prywatności
    • Kontakt

    Na licencji

    Brak wyników
    Zobacz wszystkie
    • Strona główna
    • Aktualności
    • Produkty
    • Biznes

    Na licencji

    Welcome Back!

    Login to your account below

    Forgotten Password?

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    Log In
    Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .